تجارت خارجی: ضمانت نامه های اعتباری و انواع آن

تجارت خارجی: ضمانت نامه های اعتباری و انواع آن

یکی از مهم ترین ریسک هایی که تجارت خارجی با آن مواجه است؛ کالای وعده داده شده در کمیت، نوع و کیفیت مندرج در قرارداد است. کالا با ضمانت اعتباری نبوده و یا قیمت آن پرداخت نشده است. در اینجا مشکل نقض ضمانت نامه های اعتباری است. مشاهده می شود که طرفین عموماً تمایل دارند هزینه هایی مانند حمل و نقل و بیمه را پایین نگه دارند و نرخ سود را افزایش دهند. ریسک های موجود در بازار داخلی با موضوعاتی مانند ضمانت نامه قابل حل است. در بازارهای بین المللی، این سیستم به جهت های دیگری تغییر کرده است.

در مورد اعتبار سنجی مشتری خارجی بدانید.

شرکت اعتبارسنجی و استعلام ولیدیفای در کنار شماست. قبل از شروع به کسب و کار بین المللی از اعتبار طرف قرارداد خود اطمینان حاصل کنید. شرکت ولیدیفای در امر اعتبارسنجی مشتری، فروشنده و شرکت خارجی خدمت گزار شماست.

در مورد بررسی اطلاعات ثبتی شرکت های خارجی بدانید.

انواع ضمانت نامه های اعتباری چیست؟

  • اعتبار اسنادی وثیقه مبتنی بر عملکرد

  • آماده به کار پیش پرداخت

  • ضمانت نامه های اعتباری برای شرکت در مناقصه (مناقصه / آماده به کار مناقصه)

  • اعتبار نامه در حالت آماده باش

  • ضمانت نامه های اعتباری مالی 

  • اعتبار نامه وثیقه مستقیم پرداخت 

در مورد اعتبارسنجی شرکت های خارجی بدانید.

ضمانت نامه های اعتباری یا اعتبار اسنادی مشروط ممکن است شامل چه مواردی باشد؟

  • تحویل کالا

  • پرداخت کالا

  • انجام حمل و نقل

  • پرداخت وام

  • پرداخت حقوق گمرکی

  • احراز شرایط بیمه

  • امضای قرارداد

ممکن است شامل شرایطی مانند شرکت در مناقصه باشد.

در مورد بررسی اطلاعات مشتری خارجی بخوانید.

استند بای اعتبار اسنادی چیست؟

عملکردی مشابه ضمانت پرداخت دارد. این یک اعتبار اسنادی است که تأیید می کند در صورت عدم اجرای قرارداد با شخص ثالث پرداخت انجام می شود. بانکی که اعتبار اسنادی را گشایش می کند از طرف شخص ثالث به ذینفع ضمانت می دهد. اما نکته حائز اهمیت این است که این موضوع که کدام واقعه پرداخت محقق نمی شود، مسلم و روشن است. اگر قراردادی با ۱۰۰۰ ماده ارائه شود و تشخیص تخلف یا عدم تخلف از طرف مرجع قضایی به ما واگذار شود، سود مورد نظر از این اعتبار اسنادی حاصل نمی شود. از آنجایی که این نوع اعتبار اسنادی نوع خاصی است، در انجام یا عدم انجام خدمت یا کار معینی به جای کارهای مربوط به خرید و فروش کالا استفاده می شود.

در مورد بررسی اطلاعات شرکت های خارجی بدانید.

چرا از اعتبار اسنادی استفاده کنیم؟

در صورت تخلف از اجرای قرارداد؛ هدف از جبران خسارت محقق می شود. استفاده از این نوع اعتبار اسنادی، طرفین را مجبور می کند که مطابق قرارداد عمل کنند. علاوه بر این؛ در صورت بروز خسارت، هزینه خسارت بدون نیاز به پیگیری مطالبات از طریق دعاوی، داوری و … مستقیماً قابل وصول است.

تفاوت بین اعتبار اسنادی ضمانت نامه و اعتبار اسنادی تجاری چیست؟

تفاوت بین اعتبار اسنادی ضمانت نامه و اعتبار اسنادی تجاری چیست؟

در حالی که اعتبار اسنادی تجاری با دستور خریدار یا کارفرما به نفع فروشنده یا پیمانکار گشایش می یابد، ضمانت نامه به سفارش خریدار یا کارفرما به دستور فروشنده یا کارفرما گشایش می شود.

اعتبار اسنادی تجاری فقط برای خرید کالا گشایش می شود. در صورت رعایت شرایط اعتبار اسنادی و اثبات این امر با اسناد به ذینفع اطمینان پرداخت می دهد. اعتبار اسنادی تضمین شده (L/C آماده به کار) انواع کالاها، خدمات و مسائل تضمین پرداخت را پوشش می دهد.

در اعتبار اسنادی تجاری؛ بانک گشاینده در صورتی به ذینفع پرداخت می کند که با فاکتور، سند حمل و نقل و غیره ثابت شود که تعهد تعیین شده در قرارداد انجام شده است، یعنی کالا ارسال شده یا خدمات انجام شده است. همچنین متعهد می شود به منظور جبران خسارت وارده به ذینفع در صورت عدم انجام تعهد و در قبال ارائه سندی که ذینفع برای اثبات آن تنظیم کرده است، نسبت به پرداخت به ذینفع اقدام نماید.

در مورد امنیت تجارت بین الملل بدانید.

هنگامی که از نظر ریسک ارزیابی می شود؛ در اعتبار اسنادی تجاری ریسک موضوع ضمانت با فاکتور حمل کالا و سند بارگیری کالا به حداقل می رسد. در اعتبار اسنادی ضمانت نامه ممکن است متضمن ریسک باشد. زیرا پرداخت ها به درخواست کتبی ذینفع و با کپی سند صادر شده توسط اشخاص ثالث انجام می شود.

در این موقعیت؛ بانک فرصت ندارد مستقیماً بررسی کند که کار انجام نشده است، فقط سندی را بررسی می کند که تعهد در قبال سند ارائه شده به آن انجام نشده و ضمانت نامه روی سند را به ذینفع می دهد. لازم به ذکر است اختیارات بانک محدود بوده و صلاحیت اظهار نظر را ندارد و فقط با بررسی سند پرداخت خواهد کرد. با این حال، بانک صادر کننده می تواند با تصمیم دادگاه تجدید نظر کند.

در حالت مخالف؛ در صورتی که طرفین در چارچوب اعتبار اسنادی به تعهدات یکدیگر عمل کرده باشند. در این صورت وثیقه مسدود شده باید مسترد شود. البته یکی از مواردی که بیشتر مورد بحث قرار می گیرد، از بین رفتن سود در بازه زمانی گشایش اعتبار اسنادی تا بسته شدن آن است. در این زمینه؛ بانک ها در ازای ضمانت نامه ای که صادر می کنند، کمیسیون دریافت می کنند. اگر کارمزد تضمین پرداخت شود، بانک ممکن است آن را به عنوان وام در نظر گرفته و روش بازپس گیری آن را با بهره خود درخواست کند. زیرا در این صورت وجه دریافتنی ایجاد می شود.

در مورد بررسی اطلاعات فروشنده خارجی بدانید.

آیا اعتبار اسنادی و ضمانت نامه یکی هستند؟

آیا اعتبار اسنادی و ضمانت نامه یکی هستند؟

اگرچه هر دو روش از نظر اهداف یکسان هستند; در روش متفاوت است.

  • بانک مسئولیتی در قبال خسارات خارج از محدوده ریسک تضمین شده ندارد. بنابراین نمی توان آن را از بانک مطالبه کرد.

  • ضمانت در حد معینی است، یعنی نیاز به تفسیر بی پایان دارد. نمی توان حدی تعیین کرد.

  • یک مورد فرض بدهی مستقل وجود دارد. ماهیت روابط تجاری طرفین و ضمانت نامه متفاوت از یکدیگر ارزیابی می شود.

  • اگرچه بسیار نادر است، اما این امکان وجود دارد که بانک با ادعای دفاعیات خود، پرداختی انجام ندهد.

  • تفاوت ها بر اساس سند ارائه شده است.

در مورد استعلام مشتری خارجی بخوانید.

ضمانت نامه تعهدی است که از طرف ضامن صادر و به مخاطب تحویل می شود تا در صورت عدم انجام تعهد بدهکار ضرر مخاطب را جبران کند. از نظر فنی؛ حاوی سابقه ای است که در اولین درخواست کتبی مخاطب، بدون قید و شرط و بدون شرط توسط بانک صادرکننده ضمانت نامه پرداخت می شود.

اعتبار اسنادی تعهدی است که از طرف ضامن صادر و به ذینفع اعتبار اسنادی برای جبران ضرر طرفی که اعتبار اسنادی به نفع او صادر شده است. البته با در نظر گرفتن عدم موفقیت به ذینفع ابلاغ می شود. ضمانت نامه ای که شامل مطالبات پرداختی می شود، ضمانت نامه مشروط/آماده اسناد رسمی نامیده می شود.

در مورد اعتبار سنجی شرکت های خارجی بدانید.

در نتیجه؛ اعتبار اسنادی تضمینی مشروط روشی است که به طور مکرر در پروژه های بزرگ مقیاس، مناقصات و تجارت خارجی استفاده می شود. اعتبار اسنادی، ضمانت نامه مشروط یا ضمانت نامه مخصوصاً در مواردی که در تجارت خارجی جدید است یا طرفین یکدیگر را نمی شناسند. این امر هم فشار قانونی ایجاد می کند و هم ضرورت عمل به قرارداد را آشکار می کند.

در مورد استعلام شرکت های خارجی بدانید.

ضمانت نامه های اعتباری

برچسب‌ها:, , ,