عوامل کاهش صادرات ایران به عراق چیست؟

عوامل کاهش صادرات ایران به عراق چیست؟

سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با تشریح عوامل کاهش صادرات ایران به عراق گفت: در ماه‌های گذشته تا حدودی صادرات ایران به عراق کاهش یافت به طوری که از میانگین ۶۰۰ میلیون دلار صادرات ماهیانه ایران به عراق صادرات ما به عراق در شهریور به ۴۲۰ میلیون دلار رسید اما در مهر صادرات ما به عراق افزایش یافت و به ۶۴۷ میلیون دلار رسید.

صادرات بیش از ۴ میلیارد دلار به عراق طی ۷ ماه نخست سال

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صادرات ایران به عراق در ۷ ماهه به حدود ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار رسید، بیان داشت: براساس گزارش‌های واصله از مرزها، صادرات ما به عراق از مرزها در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: لذا اگرچه در نیمه نخست سال با کاهش صادرات به عراق مواجه بودیم و صادرات ما به این کشور به لحاظ وزنی و ارزشی کاهش داشته اما امیدواریم با روندی که در نیمه دوم سال آغاز شده صادرات ما به این کشور افزایش یابد ضمن اینکه در مهرماه میانگین صادرات ما به عراق افزایش داشت و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آبان ماه نیز از وضعیت خوبی برخورداریم.

احتمال افزایش صادرات ایران به عراق در ماه‌های آتی به ۷۵۰ میلیون دلار

حسینی اظهار داشت: با توجه به افزایش صادرات پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی صادرات ماهانه ما به این کشور به ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار برسد و بدین وسیله کاهش صادرات در نیمه اول سال به عراق را در نیمه دوم سال جبران کنیم.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: سال گذشته ارز صادرات ما به عراق بدون محاسبه ارزش صادرات برق ۹ میلیارد دلار بود لذا با وجود کاهش صادرات، در صورت تلاش زیاد می‌توان امیدوار به جبران بود.

دلایل کاهش صادرات به عراق در نیمه نخست سال

وی به عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات به عراق اشاره کرد و گفت: بی‌ثباتی‌ها در عراق و انتظاری که برای تشکیل دولت جدید عراق وجود داشت، مراسم اربعین و کند شدن روابط تجاری در آن ایام، حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در ایران از عوامل موثر بر کاهش صادرات به عراق بوده است، اما به نظر می‌آید شرایط برای صادرات بهتر شده و همچنین با به سرانجام رسیدن دولت عراق و تشکیل دولت احتمال آغاز به کار پروژه‌های دولت نیز بیشتر می‌شود و شرایط ما در صادرات به این کشور بهتر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود رقبایی مانند چین و ترکیه آیا می‌توان بازار عراق را همچنان حفظ کرد؟ گفت: اگرچه بین ما و ترکیه در سهم بازار عراق رقابت وجود دارد اما در زمینه کالاهای صادراتی با هم رقیب نیستیم.

حسینی با بیان اینکه یکی از صادرات مهم ترکیه به کشور عراق، طلا است، گفت: این در حالی است که ما اصلا صادرات طلا به عراق نداریم بنابراین در کالاهای صادراتی ما به عراق و کالاهای صادراتی ترکیه به این کشور تشابه چندانی وجود ندارد.

وی همچنین به صادرات پلاستیک از ترکیه به عراق اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ما در ایران از صنعت پتروشیمی برخوردار هستیم اما در زمینه صادرات پلاستیک به عراق چندان فعال نستیم و یکی از صادرات مهم ترکیه به کشور عراق پلاستیک است.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به صادرات پوشاک از ترکیه به عراق اظهار داشت: ایران در زمینه پوشاک واردک کننده است و ما در این بخش حرف چندانی برای صادرات نداریم لذا نمی‌توانیم بگوییم که کالاهای ترکیه در صادرات به عراق جایگزین کالاهای ایرانی می‌شود.

وی درباره حضور چین در بازار صادراتی عراق بیان داشت: اگرچه چین رقیب ارزشی ما در صاردات به عراق است اما با توجه به اینکه کالاهایی مانند تجهیزات الکترونیک، لوازم خانگی و توربین از چین به عراق صادر می‌شود ما در زمینه این کالاها رقابتی با چین نداریم.

وی اظهار داشت: البته در ۷ ماهه ابتدای سال میلادی چین به میزان دو برابر ۷ ماهه نخست سال شمسی ما به عراق صادرات داشته که باید تلاش کنیم که این فاصله را کاهش دهیم.

برچسب‌ها:,