انواع ریسک در تجارت بین المللی

انواع ریسک در تجارت بین المللی

خطر خطر ری و انواع ریسک ها و نحوه مدیریت ریسک در تجارت بین المللی را در این محتوا بیان می کنیم. ریسک؛ به معنای احتمال وقوع رویدادی است که می تواند منجر به خسارت یا آسیب شود. مترادف با خطر است و برای رویدادهایی استفاده می شود که انتظار می رود در آینده رخ دهد. اما وقوع آنها با قطعیت مشخص نیست. ریسک مفهومی مرتبط با آینده است. زیرا آینده بیانگر عدم اطمینان است.

شرکت استعلام و اعتبارسنجی ولیدیفای در کاهش ریسک تجارت بین المللی در خدمت شماست. با ثبت نام شرکت مورد نظر خود در سایت مراحل استعلام توسط کارشناسان ما شروع می شود. سپس اطلاعات کامل دریافتی از شرکت مورد نظر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. ولیدیفای تجارت امن و ضامن اعتبار کسب و کار شماست.

در مورد اعتبار سنجی مشتری خارجی بدانید.

انواع ریسک در تجارت

در ادامه انواع ریسک های موجود در تجارت خارجی و یا بین المللی را بیان میکنم. قبل از شروع هر گونه معامله و یا خرید و فروش آگاهی خود را نسبت به ریسک های موجود افزایش دهید. دانستن این موارد به شما کمک می کند تا ریسک را مدیریت کنید. در مقاله های بعدی در مورد مدیریت ریسک صحبت خواهیم کرد.

۱- خطرات مربوط به اموال

طبق مفاد قرارداد فروش، کلیه خطراتی که ممکن است در هنگام تحویل کالا به محل تحویل با مسئولیت صادرکننده به وجود بیاید، متعلق به صادرکننده است. پس زیان های پس از نقطه تحویل متعلق به شرکت واردکننده است. از آنجایی که ریسک های مربوط به کالا کاملاً خارج از کنترل بانک واسطه در انجام معاملات تجارت خارجی است، لازم است صادرکننده یا واردکننده اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. شرکت های بیمه می توانند به طرفین در مدیریت ریسک هایی از این دست کمک کنند.

در مورد بررسی اطلاعات فروشنده خارجی بدانید.

۲- ریسک های مربوط به پرداخت

  • در تجارت بین الملل این شرایط است که باعث می شود طرف مقابل نتواند پرداخت را انجام دهد. اینها؛

  • امتناع واردکننده از پرداخت (ریسک تجاری)

  • ناتوانی در انجام نقل و انتقال به دلیل فقدان ارز خارجی قابل تبدیل کشور واردکننده علیرغم تمایل واردکننده به پرداخت (ریسک انتقال)

  • تحمیل برخی وجوه (یا مالیات) بر روی پرداخت ها (خطرات مالی) یا حمل صادرکننده

در مورد بررسی اطلاعات ثبتی شرکت های خارجی بدانید.

که عبارت است از تأخیر یا ناپدید شدن کامل پرداخت بهای تمام شده کالا در نتیجه عدم تهیه صحیح اسناد (خطر اسناد). همچنین خطرات بانکی در مورد پرداخت شامل موارد زیر است:

  • عدم اعلام به موقع ارز دریافتی از خارج از کشور توسط بانک واسط

  • عدم بررسی دقیق اسناد صادراتی

  • مفقود شدن اسناد صادراتی

  • تحویل اسناد صادراتی توسط طرف مقابل بدون دریافت بهای تمام شده کالا 

در مورد استعلام شرکت های خارجی بدانید.

این خطرات نه تنها صادرکنندگان و واردکنندگان، بلکه مؤسسات تأمین مالی واسطه را نیز در بر می گیرد. زیرا در صورت بروز این ریسک ها، موسسات تامین مالی واسطه نیز با این وضعیت مواجه می شوند. آنها نمی توانند وام هایی را که داده اند پس بگیرند. برای مدیریت این ریسک ها، فعال ترین روش های مورد استفاده در تجارت بین المللی به شرح زیر است؛

  • قرارداد موثر

  • سیستم های پرداخت صحیح

  • اعتبار اسنادی

  • حواله های بانکی

  • اطلاعات کشور و شرکت

  • بیمه اعتبار صادراتی

  • بیمه اتکایی (بیمه دوم)

  • ضمانت ها

  • تکنیک های تامین مالی مورد استفاده در تجارت خارجی (فوروارد، لیزینگ و غیره)

  • اصطلاح برای محافظت در برابر مبادلات اختیار ریسک ارز، بازارهای آتی، فروش از طریق شعب، فروشگاه ها، فروش محموله و غیره.

در مورد اعتبار سنجی شرکت های خارجی بدانید.

ریسک های مربوط به پرداخت

۳- ریسک بازار

خطر بازار؛ این به خطری اشاره دارد که ساختار مالی یک شرکت ممکن است به دلیل نوسانات قیمت‌های بازار یا حرکات مخالف قیمت در بازارها با آن مواجه شود.

در مورد استعلام مشتری خارجی بخوانید.

ریسک‌های اصلی بازار که ممکن است از معاملات آتی و تقاضایی ناشی شود به شرح زیر است:

قیمت و خطر آن

معمول است که یک کالا توسط صادرکننده با قیمت ثابت خریداری می شود. سپس در بازارهای جهانی با شاخص متغیر به فروش می رسد. یا با قیمت متغیر خریداری می شود و با قیمت ثابت به فروش می رسد. در این بین اگر در مدت زمان سپری شده تغییری در قیمت ها ایجاد شود، نرخ سود صادرکننده یا واردکننده تغییر می کند. به عنوان مثال در صادرات آتی در صورت تغییر قیمت ها، سود شرکت صادرکننده یا واردکننده تحت تاثیر این معامله قرار می گیرد.

در مورد امنیت تجارت بین الملل بدانید.

ارز و ریسک آن

ریسک ارزی تغییرات مثبت یا منفی است که ممکن است در اثر عوامل خاصی (رویدادهای سیاسی، کسری تراز پرداخت ها و غیره) در ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی رخ دهد. خطر ارزی با ایجاد سود یا زیان در ترازنامه یا پرتفوی سرمایه گذاری شرکت ها به دلیل تغییر نرخ ارز خارجی به وجود می آید.

در مورد بررسی اطلاعات شرکت های خارجی بدانید.

بهره و خطر آن

خطر نرخ بهره ریسکی است که در اثر تغییر در نرخ بهره با آن مواجه می شود. به طور مثبت یا منفی بر بازده مورد انتظار هر سرمایه گذاری تأثیر می گذارد. یا بر استقراض شرکت ها تأثیر می گذارد. زیرا نرخ بهره مستقیماً بر جریان های نقدی که باید در پایان سررسید به دست می آید یا منتقل می شود، تأثیر می گذارد.

در مورد بررسی اطلاعات مشتری خارجی بخوانید.

مدیریت ریسک

برچسب‌ها:,